Vad är Roadracing

Roadracing är en hastighetstävling inom motorcykelsport där man tävlar på asfaltbanor. Motorcyklarna varierar från specialbyggda prototypmotorcyklar till standardmotorcyklar som går att köpa i handeln. Man tävlar i olika klasser som bland annat beror på storleken på motorcyklarna och hur mycket trimning som tillåts.

Förare uppställda på startgriden
Förare uppställda på startgriden – redo för race

Roadracing är ett engelskt ord som översatt till svenska blir vägtävling. Tidigare var det just på vägar dessa tävlingar hölls, men med kraven på säkerhet körs numera dessa tävlingar med motorcyklar på permanenta, specialbyggda, asfaltsbelagda tävlingsbanor med betydligt högre säkerhet än landsvägsbanorna.

En vanlig roadracingbana i Sverige har en längd av cirka två till fyra km och innehåller ett varierande antal kurvor, både höger och vänster. Efter ett antal träningspass startar förarna via gemensam start och kör ett bestämt antal varv. Den som först passerar mållinjen har vunnit.

Roadracing under blöta förhållanden
Roadracing under blöta förhållanden

I roadracing kör man både i torra och blöta förhållanden. I torra förhållanden är det slicks som gäller, medans i blöta förhållanden finns speciella regndäck med mjukt gummi och utformat mönster för effektiv avrinning. Om det skulle börja regna under ett torrt regn, avbryts tävlingen och teamen får en chans att byta till regndäck och utföra nödvändiga ändringar på motorcykeln. Därefter sker en omstart. I sverige med vårt nyckfulla väder, kan detta innebära ett spännande moment för både team och publik, som ger extra dynamik till tävlingen.

Tävlingar är öppna för både män och kvinnor, under förutsättning att deltagarna har den typ av tävlingslicens som krävs. Det finns dessutom bestämmelser om hur förarna ska vara utrustade. Hjälm är en självklarhet, men i tävlingssammanhang är också följande obligatoriskt: skinnställ, stövlar, handskar och ryggskydd. Sporten är idag mycket säker tack vare nyutvecklade skyddsmaterial för förarna. Det finns specialutformade skinnställ med “airbags” som blåses upp vid en krasch, som skyddar förarens axlar och nacke.
 
Racingmotorcykel på asfaltbana
Racingmotorcykel på asfaltbana – notera knä och armbåge som tar i vid nedlägg (!)
För att få börja tävla i Sverige, behöver man genomgå en kurs för att kunna lösa en licens. Ett bevis på att föraren har de teoretiska och praktiska kunskaper som är nödvändiga. I licensen ingår en försäkring som mot en kostnad kan kompletteras med ett mer omfattande försäkringsskydd.
 
För att ta steget upp i större tävlingssammanhang SM (Svenska Mästerskapen) gäller det att skaffa sig både erfarenhet och meriter i form av bra resultat. Antalet licensierade förare växer kontinuerligt i Sverige och sporten lockar förare i alla åldrar. Extra intressant är att många kvinnor drar sig till sporten, som förare,  som publik eller supporter till något team.
 

I dag finns flera klasser inom svensk roadracing. SSP300, MOTO3, Rookie 600 cup, Rookie 1000 cup, Superstock och Superbike. Det finns även Classic Racing som är för äldre hojar och Endurance som är ett långlopp.